10års jubileum med Kaizers i Spektrum aka höjdpunkten i mitt konserthistoriska liv! <3




Lördagen den 9 april 2011 har för all framtid etsats in i mitt hjärta. Från första tonen av Begravelsens polka till publikens otroliga hyllningsallsång av Die polizei efter konsertens slut - Magi. Jag ryser när jag tänker tillbaka och längtar oerhört tills DVD.n släpps i höst.

Resan till Oslo gick smärtfritt men undrade ett tag om jag var osynlig. Konduktören ville inte se min biljett och gränspoliserna frågade alla utom mig vad de skulle göra i Norge. Hm.

Väl i Oslo träffade jag Josefine, Anette och co på Peppes och efter ett tag joinade även Tone. Det var ett kärt återseende. Älskar min Kaizersfamilj. Saknade dock Majken i skaran.

Kösystemet kan jag bara säga en sak om - Idiotiskt! Varför skriva nummer på händerna om ingen ställer sig där dem ska stå eller om folk tränger sig? De sista två timmarna slopade dem könummersystemet och fler och fler ställde sig mellan mig & Tone och ingången. Det resulterade i en ganska dålig plats framför scenen. 

Väl inne var vi ändå riktigt nöjda och förväntansfulla. Micke from Sweden gick på först av de 3 förbanden och levererade en något ojämn show. Han visade upp ett två meter långt kontrakt på att han bara fick spela i 15 minuter - något som tyvärr glädje mig. Jag hade lite högre förväntningar på honom sen Tom Waits-kalaset på Rockefeller 2009 då han gjorde riktigt bra ifrån sig. Det här var tyvärr inte hans dag.

Han följdes av Geoff Berner som gjorde fantastiskt bra ifrån sig istället och sist men inte minst gick Bernhoft på. Han inledde med Streetlights, som var för bra för att jag ska kunna beskriva det ens med 20 superlativ! Och resten av hans show höll precis samma höga standard. Jag fullkomligt älskar den mannen! Dock hade han lite problem med ljudet under showen, men det skötte han snyggt iaf.


Måste berömma Spektrum över hur smidigt det gick mellan förbanden i alla fall. Det gjorde att stämningen bland publiken växte för varje akt och var på topp när Kaizers väl äntrade scenen.

Och nu är jag nästintill "lost for words". Hur ska jag kunna ge konserten rättvisa genom ord som fantastiskt, magiskt, episkt med mera, med mera - när den var så mycket mer!

Måste ju ändå nämna några små detaljer som har etsat sig fast hos mig. Tar det nog inte i ordningsföljd då det är ganska kaotiskt i mitt huvud.

När Ompa til du dör började spelas och stora ljuskronor hissades ner över scenen. Det var stort! Kan inte sätta fingret på varför - men just det tillfället gjorde mig stum och vördnadsfull. Då var det nära till tårar!

Allsången på Din kjole lukter bensin, mor, då hela publiken spontant (precis som på skivan) sjunger åh, det lukter bensin av den vackre kjolen din om och om igen.. <3

Hjerteknuser. Det var bara en otrolig stämning under hela den låten! (Jag har inte filmat)


 
Och Die polizei. Jag kan inte säga det bättre än musikknyheter.no:
"og avsluttet festforestillingen med den nok mest magiske låta den kvelden, Die Polizei. Ikke bare på grunn av den vanvittige allsangen under selve låta; Ikke bare da bandet overveldet av allsangen en etter en sluttet å spille før låta var ferdig og til slutt bare sto lamslått og hørte på publikum; ikke da de bukket og takket for seg for siste gang den kvelden og rørt omfavnet hverandre på vei ut; Ikke bare da publikum hyllet bandet med trampeklapp og jubel etter at bandet var forsvunnet, men også - og kanskje spesielt - da hele Spektrum etter et par sekunder igjen spontant begynte å synge den samme linjen fra Die Polizei, og fortsatte med dette i 10 minutter, og Oslo Spektrum lot være å skru på lysene og lot publikum få fortsette å hylle heltene sine i det som virket som evigheter."

Jag har inte filmat någon av dessa videor. Den andra videon är från publikens allsång efter Kaizers lämnat scenen.


Har jag nämnt att jag vill ha DVD.n NU?!!!!??

Ni kanske märker bristen på bilder och videor från mig. Ja, det blev inget med det under Kaizerskonserten. Jag var i total extas och hade inte en tanke på kamera. Dessutom kände jag redan innan att det är lite onödigt att filma en konsert som jag ändå kommer få DVD på. Att filma förstör ju faktiskt stämningen lite just där och då även fast det alltid är kul att ha efterpå.

Efter konserten var det officiellt Kaizers afterparty på Rockefeller med Josefine som gällde. Och hur ska jag beskriva den? Ord som övertrött, headbanging, munvatten, Lars kristian och inte så diskret "jukkdans" ploppar upp i huvudet.

Kaizers kom upp på scenen och framförde Mr. Kaizer, hans constanse og meg. (Det var det ända jag lyckades filma på hela dagen och fick inte ens med mig början av sången.. Illa!) Men stämning var det ändå och riktigt roligt att de hade med Jon på scen. Saknade dock Helge..


Jag ägnade en stor del av festen pratandes med Berner om allt ifrån Kaizerskonserten till hans hatkärlek till sin violistväninna. Haha! Riktigt härlig människa det där.

Och Josefine ägnade sig åt att dansa med Kaizersmedlemmar. Mer eller mindre utan deras vetskap ska tilläggas. Haha, det var bland det roligaste jag sett och jag var bara tvungen att dokumentera det. Tyvärr var min kamera vrångare än någonsin och ville inte ställa upp till mitt och Josefines stora förtret. Men ni ska självklart få ta del av den iaf - för även om det är världshistoriens sämsta skärpa så måste den visas!

Josefine är den suddiga figuren i röd kjol och framför henne på bilden står Terje
som mer ser ut som ett suddigt tumavtryck. Haha!

Ni kanske förstår att vi var övertrötta. Bilden togs i slutet på efterfesten vid ca 3-tiden.

Vi hade bestämt sen länge att vi skulle vara sist ut så vid halv 4 gjorde vi våran sorti. Då bar det av till världens äckligaste kebabskyffe med den otrevligaste personalen jag stött på någonsin. "Vad kan man förvänta sig av norska blattar" för att citera min far. Haha, nej.. Det får stå för honom, tyckte bara det lät roligt!

Efter det följdes ett par timmar på tågstation där man nuförtiden inte har rätt till att sova. Såfort man blunda kom herr politi och knacka en på axeln i princip. Så ni kan förstå att jag sov som ett litet barn väl på tåget hem..

Inser att det börjar bli ganska långt det här inlägget nu, så vill bara avsluta med att tacka Tone, Josefine, Bernhoft, Berner, Spektrum, Rockefeller och sist men absolut inte minst Kaizers. Jag har njutit av att se Er i 5 års tid nu och det har genererat 21 fantastiska resor och konsertupoplevelser samt otroligt fina vänner som Majken och Tone. Och för det är jag Er evigt tacksam! Ser fram emot 5 år till..

<3

Kommentarer
Postat av: Monka

Jo jag ska på peace & love. Om du ska dit någonting måste du verkligen höra av dig! Det skulle vara superkul att ses :)



Vad kul att du gillade bilden :)

2011-04-13 @ 19:43:25
URL: http://monicaborlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0