Studiebesök

Igår spenderade jag en stor del av söndagen med att vara på studiebesök på riksteatern i Motala. Och det var faktiskt riktigt intressant och roligt! Jag fick hänga med backstage och kolla på när de förberedde sig. Tydligen när en liten teater drar på turné så stannar makeup artisterna hemma och skådespelarna får sminka sig själva utefter ett sminkkort. Men en maskör fanns på plats och satte på peruker på folket. Och jisses vilken vetenskap det är kan jag bestämt konstatera.

Här är sminkkortet för huvudrollen Hedda Gabler.


Självaste Hedda Gabler innan föreställningen.

Jag fick ju även möjligheten att se föreställningen och tog självklart vara på det. Dock slutade den halv 7 då mitt tåg mot Borlänge går så jag fick snällt traska hemåt i pausen. Men den första akten som jag såg var riktigt bra. Det var kul att se en föreställning när man har fått vara med under förberedelserna, och speciellt roligt var det att få se hur olika människor är före och under föreställningen. Den rara tjejen som var backstage blev helt plötsligt en fruktansvärd bitch på scen. Bra skådespelare alltså! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0